Antifrizi kısaca tanımlayacak olursak: insan vücudunda kan ne ise araçlarda da antifriz o yani çok büyük bir öneme sahip bir sıvı.
*Ne işe yarıyor?
Aracın soğutma tertibatında bulunan bir sıvı var ve aracın sıvısının donmasını engelliyor aracın çabuk ısınmasını sağlıyor, kaynamasını engelliyor
*Antifrizin ham maddesi ne?
Alkol, alkol ve türevleri. Bildiğiniz gibi alkol, -117 derecede donan 78 derecede kaynayan bir kimyasal. Bu yapısından dolayı antifriz özeliğine yani donmaya, ısınmaya karşı işimize geliyor. Araçlarda kullanmamız gerekli olan bir sıvı.
Antifriz normalde renksiz olan bir sıvı ama daha sonra renklendiriliyor. Renklendirilmesinin amacı bir sıvı kaçağı olduğunda sıvı kaçağını rahatlıkla fark etmek ve müdahale etmek. Kırmızı mavi ve turuncu renkleri bu yüzden almakta. Arkadaşlar araçlarda soğutma tertibatında min. 3 litre antifriz olması gerekiyor. Zaten piyasadaki satılan ambalajlarda genellikle 3 litre ambalajlar olmakta. Bunun yanında antifriz her yıl değişmek zorunda, yılda bir antifrizin kimyasal özelliği kayboluyor.
Gelelim antifriz çeşitlerine, arkadaşlar antifriz genelde ve temelde ikiye ayrılır organik antifrizler ve in organik antifrizler diye. Organik antifriz içerisinde fosfat ve silikat gibi koruyucular içermeyen daha güçlü antifriz özelliği olan antifrizler. Dolayısıyla koruyucu içermediği için de metal aşındırma özelliği var. Metali aşındırma korozyona uğratma özelliği var. Alkolün de aynı zamanda asittik bir özelliği olduğu için metallerde korozyon yapabiliyor dolayısıyla organik antifrizlerde böyle bir özellik var. İn organik antifrizlerde fosfat var içerisinde. Fosfat, demiri koruyor arkadaşlar. Ayrıca silikat var. Silikat da alüminyumu koruyor. Bu koruyucu malzemelerinden dolayı koruyucu takviyelerinden dolayı metal aşınmaları motor bloğundaki termostattaki ya da LPG parçalarımızdaki aşınmalar min. Seviyede hatta hiç olmuyor diyebiliriz.
*Antifriz hangi durumlarda aracımızın katili durumuna gelebilir?
Arkadaşlar servisimizde pek çok tecrübemiz oluyor pek çok olayla karşılaşıyoruz. Şuanda karşılaştığımız en önemli sorun kullanılan antifriz yüzünden aracın metal kısımlarının aşınması. Geçen gün başımıza bir olay geldi LPG sisteminin soğutma\ısıtma tertibatı çalışmıyordu. Bizim LPG sisteminde bulunan metal su teğleri içindeki antifrizden dolayı erimiş, kapanmış teğleri. Yine bir başka örnekle karşılaştık geçen gün. Araçta sorun var. Sorun, aracın radyatöre gaz vermesiydi. İncelediğimizde çözümün motorcuda aranması gerektiğini söyledik. Araç motorcuya gitti ve üst kapağı açıldığında su kanallarının resmen eridiğini gördük, yine kullanılan antifrizden dolayı. İşte bu noktada antifriz aracınızın katili olabilir.
*Ne yapmamız gerekiyor?
Özellikle kullanmış olduğumuz organik antifrizlere çok dikkat etmemiz gerekiyor. Tabi servislerin ve ustalarımızın bu noktada hem tecrübelerine dayanarak hem de motor imalatçılarının tecrübelerine dayanarak organik antifriz veya in organik antifriz seçtiğini görmekteyiz. Eğer organik antifriz seçiyorlarsa mutlaka ve mutlaka marka antifrizler seçilmek zorunda. Yani özellikle Total’in Shell’in antifrizleri bu konuda başarılı. Marka antifriz olmasını tercih ediyoruz tavsiye ediyoruz. Özellikle organik antifrizler için diyorum merdiven altı, ismi şekli belli olmayan antifrizler bize sorun yaratacaktır. Yine in organik antifrizlerde bu risk daha az çünkü içerisinde koruyucu madde var ve metal aşınmasını engelleyen bu maddelerden dolayı bu risk daha az. Ama ben riski en düşük seviyeye indirmek için marka antifrizleri tavsiye ediyorum.
Antifriz deyip geçmeyelim çok önemli bir konu çok hayati bir konu. Tekrar tekrar vurguluyorum mutlaka ve mutlaka kaliteli ve marka antifrizler olacak. Herkese kazasız belasız sürüşler.