*Otomatik vitesli araç nasıl kullanılır?
*Tasarruflu sürüş için nelere dikkat etmemiz gerekiyor?
*Otomatik vites araç kullanırken yapılan hatalar nelerdir?
-Otomatik vitesli aracın 4 modu olduğunu bilelim bunlardan biri P park modu parktayken aracı çalıştırıyoruz ve aracın hareket etmeksizin durduğu konum. İkincisi R geri vites modu bu vitesteyken araç geri gider, üçüncü N boşta modu aracın boşta olduğunu ileri geri alma ihtiyacında kullandığımız mod. Ve drive yani D modunda da araç ileri doğru gider. Arkadaşlar aracı park konumunda çalıştırdık ve yönümüze göre vitesi attık. Ayağımız frende. Ve şu anda araba vitese geçti öne doğru hamle yapmak istiyor ama bizim aracımız frende olduğu için araç gitmiyor. El frenini indiriyoruz ve ayağımızı frenden kaldırarak aracın gitmesini sağlıyoruz. Otomatik vitesli aracı kullanırken yapılan en büyük hatalardan bir tanesi ki bu hata sonucunda otomatik şanzımanın bozulmasına kadar büyük sorunlara sebep olur (özellikle DSİ şanzımanlarda çok sık görülür).Araç hareket halindeyken durmadan vitesi değiştirmek ve parka atmak. Yani araç tamamen durduktan sonra araç parka atılır ve araç park edilir. Araç hareket halindeyken vitesten çıkarmak özellikle parka atmak kesinlikle yanlış bir davranış. Özellikle otomatik şanzımanın bozulması konusunda yapılan en büyük hatalardan birisi bu. Otomatik vitesli araçlarda yapılan hatalardan en büyüğü park esnasında yapmış olduğumuz hata, aracı özellikle yokuşta bayıra doğru park ederken önce el frenini çekmeliyiz aracı el frenine yükü bindirdikten sonra park konumuna almalıyız.
– Gelelim tasarruflu sürüşün bazı püf noktalarına. Bunlardan bir tanesi bildiğiniz gibi otomatik şanzımanlarda özellikle yeni nesil araçlarda bir beyin mevcut aracın otomatik şanzıman beyni ile aracın kendi beyni arasında bir alış-veriş mevcut. Nasıl bir alış-veriş? Şoförün kullanım tarzına göre şanzıman, vites değiştirme aralıklarını vites değiştirme hızını ayarlamakta. Yani agresif bir kullanım tarzına sahipseniz vitesiniz daha uzun aralıklarla değişecektir. Daha yumuşak, nazik bir kullanım tarzınız varsa vites aralıklarınız daha seri olacaktır. Sizin kullanım tarzınıza göre vites değişimleri ayarlanacaktır. Bu anlamda aracı sakin kullanmak vites değişim aralıklarını daha kısa mesafede yapacaktır. Yani araç min. Sürede en üst vitese geçebilecek ve bu şekilde aracın motor devri en alt seviyedeyken en ideal devri yakalamış olacaktır. Bu da bize tasarruf olarak geri dönecektir. Dolayısıyla tasarruflu sürüş için dikkat etmemiz gereken konulardan bir tanesi aracın sakin kullanılmasıdır. Siz sakin kullandıkça otomatik vitesli aracınız size uyacaktır, vites değişim aralıklarını buna göre ayarlayacaktır.
Gelelim bir diğer önemli püf noktaya. Aracı kullanırken vites değişim aralıklarını kendimizin hesaplaması lazım her ne kadar otomatik vites bir araç kullanıyor da olsak bir vites değişimin söz konusu olduğunu unutmayalım. Vites değiştirmek için araca müsaade edelim nefes vermemiz gerekiyor gaz pedalı vasıtasıyla. Bunu bir alışkanlık haline getirmemiz gerekiyor, usta şoförlerin yaptığı bir işlemdir bu usta şoförler aracın nefes vermemesine müsaade ederler. Şöyle ki gazı basa bas kullandığınız zaman vites değiştirme fırsatı bulamazsınız ve hala alt viteslerde, üst devirlere aracı kullanmaya devam edersiniz. Ne yapmanız gerekir? Araca nefes vermeniz gerekir gaz pedalından ayağınızı ufak bir çekmeyle vitesin bir üst vitese geçmesine yani motor devrinin düşmesine müsaade etmiş olursunuz şimdi örneklendirmek istiyorum.
Tasarruflu sürüş için altın kurallardan bir tanesi. Yine tasarruflu sürüş için önereceğim bir diğer konu da bekleme esnasında aracın hangi pozisyonda duracağı benim bu noktadaki tavsiyem özellikle ışıklarda beklerken ya da çok sıkışık trafikte beklerken eğer bekleme süreniz 20 saniye ve altında ise aracı drive (D) konumundan almayın yani araç hareket halinde olmaya devam etsin. Ama bekleme süreniz 20 saniyenin üz erinde ise bu şekilde boşa almanızı tavsiye ederim. Çünkü araç drive konumundayken sürekli ileri gitmek için enerji sarf edecektir. Biz tabi frene bastığımız için araç bitmemekte, bu noktada bir miktar yakıt sarfiyatı olmaktadır. Benim tavsiyem 20 saniye kuralını uygulamak “20 saniyenin altında ise drive konumunda 20 saniyenin üstünde ise aracı boş konumuna veya park konumuna alarak beklemek olacaktır”